Analysis of videos 3D based on nuclear energy concepts

Autores

  • Ana Paula Legey Instituto de Engenharia Nuclear
  • Antônio Carlos Mól IEN/CNEN
  • Carlos Alexandre Jorge IEN/CNEN
  • Eugênio Rangel Marins IEN/CNEN
  • Daniel Chelles IEN

Palavras-chave:

3 dimensional video, nuclear energy

Resumo

Educational videos can enhance the information transmission, making it more didactic. The use of virtual reality technologies can turn the environment even more entertaining through 3D projections, due to its imersive characteristics. Using these technologies can improve learning, since they provide more ludic means, as compared to traditional ones, such as texts, oral presentations and static images. This paper encompass the development of an educational video and an assessment carried out with students through a questionnaire. Students’ assessment is in agreement with this work’s objectives. They found the activity fun, enjoyable, and the use of 3D video drew students' attention to important details of the contents, such as power generation; the way nuclear power plants are distributed to cities; their distribution in the world including Brazil; that nuclear power is safe, economical and efficient; the understanding of nuclear energy as a clean and harmless power source; in addition to applications in medicine.

Referências

Rosa, L.P. Geração hidrelétrica, termelétrica e nuclear. Estudos Avançados 21, n.59, pp. 39-58 (2007).

Almeida, R.A. Um estudo simplificado sobre a percepção pública na área nuclear: sugestões para campanhas educativas para os diferentes segmentos da sociedade. M.Sc. Dissertation, Instituto de Engenharia Nuclear, CNEN, Rio de Janeiro, RJ, Brazil. (2010)

Cardoso, E.M.; Alves, P.A.; Braz, C.; Pestana S.. Apostila Educativa: Aplicações da Energia Nuclear. CNEN, Rio de Janeiro. In: http://www.sjt.com.br/tecnico/gestao/arquivosportal/file/ENERGIA%20NUCLEAR%20-%20APLICA%C3%87%C3%95ES%20-%20CNEN.pdf. (2009).

Xavier, A.M.; Lima, A.G.; Vigna, C.R.M.; Verbi, F.M.; Bortoleto, G.G.; Gorajeb, K.; Collins, C.H.; Bueno, M.I.M.S. Marcos da História da Radioatividade e Tendências Atuais. Química Nova, V. 30, 1, pp. 83-91 (2007).

Milanez, J.V.; Almeida, R.D.; Carmo, F.S.. Energia Nuclear Socialmente aceitável como solução possível para a demanda energética brasileira. Revista Ciências do Ambiente On-Line, V.2, n.1, pp.1-10. In: http://sistemas.ib.unicamp.br/be310/index.php/be310/article/viewFile/41/27 (2006).

Prestes, M; Cappelleto, E. and Santos, A.C.K., Concepções Dos Estudantes Sobre Radiações. XI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Curitiba, PR, Brazil. (2008).

Melo, M.F.S. and Garavelli, S.L., Conhecimento e Aceitação da Energia Atômica pelos alunos do Curso de Física da Universidade Católica de Brasília. B.Sc. Dissertation, Universidade Católica de Brasília, Brasília, Brazil. (2010).

B.M. and Sartori, C., Avaliação Do Conhecimento Da População Paulistana Sobre A Energia Nuclear E Os Rejeitos Radioativos - O Acidente De Goiânia Despertou O Interesse? In: http://www.ipen.br/biblioteca/cd/go10anosdep/Cnen/doc/manu10.PDF. (2010).

Mol, A. C. A., Pereira, CMNA, FREITAS, VGG, Jorge, CA. Radiation dose rate map interpolation in nuclear plants using neural networks and virtual reality techniques. Annals of Nuclear Energy, V.38, pp. 705–712 (2011).

Vendruscolo, F.; Dias, J.A.; Bernard, G. and Casual, M.L. Escola Tri-legal - Um ambiente virtual como ferramenta de apoio ao Ensino Fundamental através de jogos educacionais. Colabor@ - Revista digital da CVA-RICESU, V.3, n.9. In: http://www.ricesu.com.br/colabora/n9/artigos/n_9/pdf/id_03.pdf (2005).

Mól, A.C.A.; Grecco, C.H.S.; Carvalho, P.V.R.; Oliveira, M.V.; Santos, I.J.A.L.; Augusto, S.C. and Viana Filho, A.M., Implementation of the Immersive Virtual Reality Laboratory in Nuclear Engineering Institute. 2005 International Nuclear Atlantic Conference (INAC 2005), August 28 - September 02, Santos, SP, Brazil (2005).

Stanney, K.M., 2002, Handbook of Virtual Environments: Design, Implementation and Applications, Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.

Siscouto, R.A.; Szemberg, F.; Tori, R.; Raposo, A.B.; Celes, W. and Gattass, M., Estereoscopia. In: Kirner, C. and Tori, R. (Eds.), Realidade Virtual: Conceitos e tendências, pp. 179-201. São Paulo: Ed. Mania de Livros (2004).

Bardin, L., Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70 (1977).

Corrêa, R.G.; Ferreira, L.H., O uso do filme didático Cavernas: sob o olhar da química com alunos de ensino médio. XIV Encontro Nacional de Ensino de Química, Curitiba, In: http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0793-1.pdf (2008).

Marcelino Júnior, C.A.C.; Barbosa, R.M.N.; Campos, A.F.; Leão, M.B.C.; Cunha, H.S.; Pavão, A.C. Perfumes e Essências: a utilização de um vídeo na abordagem das funções orgânicas. Química Nova na Escola, n.19, pp.15-18 (2004).

Gonçalves, L.J; Veit, E.A and Silveira, F.L. Textos, animações e vídeos para o ensino-aprendizagem de física Térmica no ensino médio. Experiências em Ensino de Ciências, V.1, n.1, pp. 33-42 (2006).

Martins, I., O papel das representações visuais no ensino aprendizagem de ciências. Atas do Encontro de Pesquisa em Ensino de Ciências, 1997, Águas de Lindóia, SP, pp.366-373. (1997)

Silva, H.C.; Zimmermann, E.; Carneiro, M.H.S.; Gastal, M.L.; Cassiano, W.S. Cautela ao usar imagens em aulas de ciências. Ciência & Educação, 12, 2, 219-233 (2006).

Ferreira, M.C., O papel da prática reflexiva do professor: uma experiência de aprimoramento de jogos com questões de Física. M.Sc. Dissertation, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, São Paulo, Brazil (2003).

De Meis, L., Ciência, educação e o conflito humano e tecnológico. São Paulo: Editora Senac SP (2002).

Auler, D.; Delizoicov, D., Educação CTS: Articulação entre ressupostos do educador Paulo Freire e referenciais ligados ao movimento CTS. In: Lópes, A.B.; Peinado, V.B.; Lópes, M.J.; Ruz, M.T.P. (Orgs.). Las Relaciones CTS en la Educación Científica (pp. 1-7). Málaga: Editora da Universidade de Málaga. (2006)

Rosa, C.V. and Rosa, A.B. Ensino de Física: objetivos e imposições no ensino médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, V.4, n.1. In: http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen4/ART2_Vol4_N1.pdf (2005)

Ramos, F.P. and Neves, L.A. A importância da estruturação do jogo na formação da subjetividade e na construção da cidadania. Psicopedagogia “on line” 2004. In: http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=572 (2004).

Downloads

Publicado

2015-12-04

Como Citar

Legey, A. P., Mól, A. C., Jorge, C. A., Marins, E. R., & Chelles, D. (2015). Analysis of videos 3D based on nuclear energy concepts. Instituto De Engenharia Nuclear: Progress Report, (2), 30. Recuperado de https://revistas.ien.gov.br/index.php/ienprogressreport/article/view/147

Edição

Seção

Nuclear Chemistry and Radiochemistry